HD Ps Foto
5. 2. 2025Vít Hradil

Vánoce dodaly maloobchodu vítanou vzpruhu

Tuzemské maloobchodní tržby v průběhu prosince roku 2024 vykázaly meziměsíční nárůst o 1,2 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 6,2 %. Poměrně výrazně tak překonaly tržní odhad (4,1 %) i listopadový výsledek (4,2 %). Za celý rok 2024 činil průměrný růst tržeb 4,6 %.

 

Meziměsíčně tržby nejvíce vzrostly prodejcům počítačových a komunikačních zařízení (2,4 %), výrobků pro domácnost (1,4 %) a výrobků pro kulturu a rekreaci (1,2 %), naopak neslavně dopadli prodejci ve stáncích a na trzích (-1,7 %), pohonných hmot (0,2 %) či potravin ve specializovaných prodejnách (0,3 %).

 

Meziročně si největší růst připisují obchodníci s kosmetickými a toaletními výrobky (13,2 %), pohonnými hmotami (8,1 %) či oděvy a obuví (4,4 %), v červených číslech naopak zůstávají prodejci ve stáncích a trzích (-9,3 %), potravin ve specializovaných prodejnách (-0,5 %) a počítačových a komunikačních zařízení (-0,2 %).

 

Naděje, které jsme vkládali do loňských Vánoc, se naplnily. Maloobchodní tržby sice již předtím byly na vzestupné trajektorii, nicméně nerostly nijak oslnivě a v některých měsících přímo klopýtaly. To bylo trochu s podivem vzhledem k tomu, že reálné mzdy poměrně svižně rostly, nezaměstnanost zůstávala nízká a hlavně středně - a vysokopříjmové domácnosti měly prokazatelně vysoké objemy úspor. Hlavní brzdou větších útrat tedy zůstávala spíše poněkud chladná spotřebitelská nálada. Právě Vánoce se tedy pro část domácností staly příležitostí k uvolněnějším útratám, čehož nemálo z nich s chutí využilo. To dokumentuje silný meziměsíční nárůst typicky „dárkových“ druhů zboží, jako je ICT vybavení, výrobky pro domácnost či pro rekreaci. Přesto je nutné zdůraznit, že ačkoliv meziroční statistiky vypadají extrémně pozitivně, jsou i nadále ovlivněny poněkud nízkou srovnávací základnou z roku 2023.

 

S větším odstupem si nelze nevšimnout, že tržby zůstávají na podobných úrovních, na jakých byly již na podzim roku 2019, a Češi tak stále spíše dohánějí prosperitu ztracenou v následné inflační krizi. I tak prosincovým výsledkem bereme s radostí zavděk a nezbývá než doufat, že tuzemské domácnosti chuť k nákupům neopustí ani v roce 2025. Právě růst jejich spotřeby by měl být hlavním tahounem ekonomického růstu, přičemž maloobchod by si podle nás mohl sáhnout až na další 3 %. Zároveň ovšem dnešní data zcela jistě neujdou pozornosti České národní banky, která by nespoutanou nákupní horečku nerada viděla vzhledem k pro-inflačním rizikům. I nadále ovšem považujeme na nadcházejícím měnověpolitickém zasedání za nejpravděpodobnější výsledek snížení základní úrokové sazby o 0,25 procentního bodu.


Portrét autora
Vít Hradil
Hlavní ekonom CYRRUS
Zpět na přehled