Magazin
6. 10. 2022Vít Hradil

Útraty Čechů nadále svižně rostou, ale tendence k šetření se začíná ukazovat

Útraty Čechů řídí nezbytnosti, lidé ale omezili nákupy oděvů a obuvi.

Tržby v českých maloobchodech (kromě motorových vozidel) v průběhu srpna vykázaly v reálném vyjádření meziroční pokles o 8,8 %, tedy znatelně výraznější, než trh předpokládal (-6,5 %).

Oproti červenci se pak tržby snížily o 0,7 %. Nominální útraty, tedy množství peněz, které Češi v obchodech utratili, naopak meziročně narostly o 6,7 % (po očistění o kalendářní vlivy) a o 0,5 % meziměsíčně (sezónně a kalendářně očištěno).

Nejméně lidé utráceli za oděvy a obuv

V reálném vyjádření poklesly prodeje ve všech sledovaných kategoriích s výjimkou farmaceutického zboží (+1,3 %) a kosmetických výrobků (+0,0 %).

Nejdrtivější propad pak hlásí prodejny oděvů a obuvi (-15,1 %), výrobků pro domácnost (-13,2 %) a počítačového a komunikačního vybavení (-12,7 %).

Nominální tržby, tedy objemy utracených peněz, meziročně nejvíce narostly u pohonných hmot (18,6 %) a naopak nejvýrazněji poklesly u výrobků pro kulturu a rekreaci (-2,4 %).

Inflace ukrajuje ze zboží

Nejnovější data podle očekávání ukazují, že si Češi z obchodů odnášejí výrazně méně zboží, než tomu bylo před rokem. Spíše než o důsledek skutečného šetření se ale podle nás jedná o efekt inflace. Samotný objem peněz, které Češi v obchodech utrácejí, naopak meziročně narostl o 6,7 %, tedy svižněji, než kolik činil růst průměrné mzdy. Průměrný Čech tak v srpnu neváhal v obchodech utratit větší část svého příjmu než před rokem.

Více utratíme za nezbytnosti

Útraty pak vzrostly i ve srovnání s letošním červencem. Jen částečně to lze přitom vysvětlit nutností nakupovat dražší nezbytnosti, jako jsou například potraviny.

Nominální útraty poměrně svižně meziročně rostou i například u příslušenství pro motorová vozidla či u kosmetických přípravků. Skutečné šetření je momentálně znát hlavně u výrobků pro domácnost a těch určených pro kulturu a rekreaci.

Ze širšího pohledu je ovšem již patrné, že právě zbytné kategorie – jako jsou oděvy, rekreace či zvelebování domácnosti – jsou na ústupu a útraty Čechů jsou čím dál více poháněny hlavně drahými nezbytnostmi.

Výhled do budoucna

Tento trend bude podle nás pokračovat i v nadcházejících měsících, čemuž nasvědčuje nadále bídná ekonomická nálada mezi domácnostmi. To je pochopitelně špatná zpráva právě pro prodejce zbytného zboží.

 


Portrét autora
Vít Hradil
Hlavní ekonom CYRRUS
Zpět na přehled