HD Ps Foto
13. 1. 2025Vít Hradil

Spotřebitelé se do českých obchodů po inflační krizi příliš nehrnou

Tuzemské maloobchodní tržby v listopadu roku 2024 vykázaly meziměsíční pokles o 0,1 %, což odpovídá meziročnímu růstu o 4,3 %. Jedná se tak o slabší výsledek než o měsíc dříve (5,1 %) i než kolik čekat trh (4,3 %).

 

Největší meziroční nárůst hlásí maloobchod prostřednictvím internetu (14,1 %), prodej kosmetických a toaletních výrobků (12,9 %) a pohonných hmot (10,8 %), v červených číslech naopak zůstávají obchodníci s počítačovým a komunikačním vybavením (-6,3 %), výrobky pro domácnost (-1,2 %) či výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (-0,5 %).

 

Návrat zákazníků do českých obchodů probíhá jen velmi pozvolna. Ačkoliv nezaměstnanost zůstává mizivá a reálné mzdy pokračují v růstu, dynamika maloobchodních tržeb zůstává relativně utlumená. Meziroční nárůst přes 4 procenta sice na první pohled působí povzbudivě, ovšem významnou roli zde hraje nízká srovnávací základna z loňského roku, kdy maloobchod procházel nejhorším obdobím za dlouhou dobu.

 

O opatrnosti českých spotřebitelů ostatně svědčí i to, že namísto pokračujícího zotavování přinesl listopad nepatrný meziměsíční pokles tržeb. Proti nákupnímu nadšení tak evidentně nadále působí snaha Čechů doplnit stav úspor, ze kterých se vydali v předchozím inflačním období, a také nadále opatrný ekonomický sentiment. V nadcházejících měsících předpokládáme pozvolný nárůst, který se ovšem bude držet v nízkých desetinách procenta meziměsíčně.


Portrét autora
Vít Hradil
Hlavní ekonom CYRRUS
Zpět na přehled