Investiční certifikáty a jak se jim daří
CYRRUS má za sebou 446 splacených certifikátů
(ukončených investic).
Aktuální počet aktivních certifikátů dosahuje 209.
Jak si ukončené investice vedly a jak se vyvíjí
podkladová aktiva v aktuálních emisích?
Vyplatí se investorům nákup strukturovaných produktů?
Na přehledu minulých emisí společnosti CYRRUS si můžeme ukázat, jak si tyto instrumenty stojí. Většina investičních certifikátů skončila při splatnosti v kladném teritoriu.
Produkty jsou navíc většinou měnově zajištěné, což umožňuje investorům vyhnout se turbulencím na měnových trzích. K polovině roku 2024 skončilo již 446 produktů, které nechala vytvořit společnost CYRRUS (další emise aktuálně běží). Pokud bychom se podívali na celkovou bilanci strukturovaných produktů, vidíme, že úspěšně skončilo 75 % certifikátů, zatímco neúspěšně pouze 25 % emisí.
Poměr úspěšných k neúspěšným je tak 3 : 1. První pololetí letošního roku přispělo k posunu celkové statistiky o pár procentních bodů ve prospěch úspěšných produktů, kdy z 35 ukončených produktů pouze 4 z nich skončily neúspěšně.
Jak si vedou jednotlivé kategorie?
Úspěšnost můžeme zkoumat i v rámci jednotlivých kategorií. Pro naše účely používáme následující rozdělení.
Bariérové certifikáty
Typickým příkladem je nastavení bariéry na 70 % - podkladová aktiva mohou klesnout tedy až o 30 %, ale investor na konci investice stálé získá celý investovaný kapitál zpět, a k tomu po celou dobu investice dostává na kvartální bázi kupon v přibližné hodnotě 2-4 %.
Jak můžete vidět v grafu, 79 % ze všech bariérových certifikátů skončilo úspěšně - tedy nad 100 % počáteční hodnoty. Pouze 21 % certifikátů tohoto typu skončilo neúspěšně. Podkladová aktiva hodně klesla, byla proražena bariéra a investor realizoval ztrátu. Kdyby investor vložil tento kapitál do podkladových aktiv přímo, bylo by možné, že by realizoval ztrátu ještě větší (například by nedostával pravidelné kvartální kupony apod.).
Participační a garantované certifikáty
Do kategorie participačních a garantovaných produktů řadíme jak garantované certifikáty, které kromě možnosti participace na výkonnosti podkladu nebo kuponu nabízí i velmi vysokou míru garance investovaného kapitálu, tak i např. certifikáty typu outperformance, díky kterým mohou investoři při růstu podkladových aktiv zhodnocovat své prostředky nadproporčně. Říkáte si, jak je možné, že garantované certifikáty končí neúspěšně? Neúspěchem je myšlena výplata kapitálové garance bez kuponu či participace. Například, kdyby klienti investovali do certifikátu se 100% garancí, ale podkladové aktivum pokleslo o 50 %, získali by zpět garantovaných 100 % kapitálu. Pokud by však investovali do podkladového aktiva přímo, ztratili by 50 % částky. Tento neúspěch se dá z určitého úhlu pohledu považovat i za úspěch. My jsme transparentní, a proto o všech certifikátech s výkonností nižší než 100 %, mluvíme jako o neúspěšných.
V rámci jednotlivých kategorií se jejich úspěšnost příliš neliší...
Kolik tedy doopravdy investoři získali?
Výše uvedené grafy slouží k základní orientaci v úspěšnosti strukturovaných produktů společnosti CYRRUS. Pro lepší ilustraci si však ukážeme i rozpad realizované výkonnosti strukturovaných produktů.
Analýzou historické výkonnosti jsme zjistili, že:
- téměř 75 % certifikátů vyplatilo klientům více jak 100 % investovanýchprostředků včetně kuponů,
- nejvíce ukončených certifikátů, aktuálně 63 %, vyplatilo 100 až 120 % investovaných prostředků,
- 48 splacených strukturovaných produktů přineslo investorům více než 120 %,
- 4 z nich byly zesplatněny v intervalu 140-160 % své nominální hodnoty,
- pouze 11,2 % emisí skončilo v intervalu 80-100 % nominálu,
- interval 60-80 % nominálu byl zaznamenán u necelých 8,3 % certifikátů,
- hlouběji do záporu se dostalo pouze 5,8 % veškerých strukturovaných produktů.
Z uvedených dat můžeme vypozorovat, že strukturované produkty ve velké míře vygenerovaly kladnou výkonnost. Vzhledem k obvyklému ochrannému prvku v podobě kapitálové bariéry zároveň představují méně rizikovou alternativu oproti přímým nákupům podkladových aktiv.
Samozřejmě nelze zcela eliminovat riziko, že certifikát nedopadne podle představ. Lze jej však, podobně jako u akcií, omezit prostřednictvím diverzifikace - tedy investicemi do více strukturovaných produktů. Mezi klienty společnosti CYRRUS v poslední době jednoznačně roste obliba certifikátů s vysokou mírou kapitálové garance.