HD Ps Foto
8. 10. 2024Vít Hradil

Češi se do obchodů vracejí, ale nijak horlivě

Tuzemské maloobchodní tržby vykázaly v srpnu meziměsíční růst o 0,1 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 5,3 %. Překonaly tak tržní odhad, který vyhlížel hodnotu 4,3 %.

V meziměsíčním srovnání se zvýšily hlavně prodeje kosmetických a toaletních výrobků (2,3 %), pohonných hmot (2,1 %), počítačových a komunikačních zařízení a výrobků pro domácnost (shodně 1,2 %). Klesl naopak prodej potravin (-1,2 %), výrobků pro kulturu a rekreaci či farmaceutického a zdravotnického zboží (shodně -0,2 %).

Meziročně rostly nejvíce prodeje prostřednictvím internetu (17,0 %), kosmetických a toaletních výrobků (16,5 %) a farmaceutického a zdravotnického zboží (6,9 %), v červených číslech naopak zůstává obchod s výrobky pro domácnost (-1,3 %), počítačovými a komunikačními zařízeními (-0,8 %), výrobky pro kulturu a rekreaci a také oděvy a obuví (shodně -0,7 %).

Návrat spotřebitelů do českých obchodů probíhá, ale jen opatrně. Meziroční růst o 5,3 procenta působí impozantně, nicméně právě před rokem se tuzemský maloobchod nacházel poblíž svého dna a letošní výsledek tak zkrášluje nízká srovnávací základna. Méně sympaticky vyznívá dlouhodobé srovnání, které ukazuje, Češi si momentálně z obchodů odnášejí přibližně stejné množství zboží jako v březnu roku 2019, tedy před více než pěti lety. Kvitovat ovšem lze rostoucí trajektorii, když v období mezi lednem a srpnem letošního roku došlo k růstu tržeb o 2 procenta.

Oživení spotřeby domácností tak probíhá, což lze přičíst rostoucím reálným mzdám a nadále mizivé nezaměstnanosti. Masivnější rozpouštění úspor naakumulovaných v krizovém období se ovšem zatím nekoná, což jde patrně na vrub nadále spíše skeptické spotřebitelé náladě a obavám z budoucího vývoje. Maloobchod by se měl vzpamatovávat i ve zbytku letošního roku a v průměru za celý rok by se jeho reálné tržby mohly zvednout o zhruba 4,5 procent.


Portrét autora
Vít Hradil
Hlavní ekonom CYRRUS
Zpět na přehled