12. 1. 2022 Autor: Vít Hradil
České maloobchodní tržby vykázaly v listopadu loňského roku v reálném vyjádření meziroční propad o 8,7 %, což odpovídá meziměsíčnímu poklesu o 0,3 %, a v červených číslech tak zůstávají již sedmý měsíc v řadě. Zároveň došlo k revizi říjnového údaje, který nově činí -9,9 % namísto dříve udávaných -9,4 %.
Obchod s potravinami hlásí meziroční pokles o 9,2 %, přičemž hůře na tom byl prodej ve specializovaných prodejnách potravin (-13,6 %). Nepotravinářského zboží se prodalo méně o 9,6 % a s výjimkou kosmetických a toaletních výrobků (+2,8 %) a ostatního maloobchodu v nespecializovaných prodejnách (+2,9 %) zde snížení tržeb hlásí všechny kategorie. Nejhůře na tom byli prodejci výrobků pro domácnost (-12,0 %), kulturu, sport a rekreaci (-10,9 %) a internetové obchody (-9,8 %). Prodej pohonných hmot meziročně poklesl o 2,1 %, prodej a opravy motorových vozidel pak o 1,7 %.
Maloobchodní prodeje nadále snižuje propadající se ochota a schopnost zákazníků zaplatit svižně narůstající ceny a tento trend bude s největší pravděpodobností pokračovat i v nadcházejících měsících. Za celý rok 2022 tak maloobchodní tržby míří v reálném vyjádření k meziročnímu poklesu přibližně o 4 %. Finanční situace spotřebitelů zůstane pod tlakem i na začátku roku 2023, kdy většinu domácností čeká náraz na cenové stropy energií a růst jejich nákladů zřejmě nebude plně kompenzován zvýšením mezd. Zároveň počítáme i s mírným nárůstem nezaměstnanosti. Jedinou „dobrou“ zprávou v tomto ohledu tak může být klesající tendence k dalšímu zvyšování spotřebitelských cen, což sice může část prodejců dostat do potíží s udržitelností vlastního podnikání, ovšem přispěje ke zvolňování tuzemské inflace. Za rok 2023 počítáme pro reálné maloobchodní tržby přibližně se stagnací.