Český maloobchod pokračuje v ochlazování

Český maloobchod pokračuje v ochlazování

 

Vít Hradil

Maloobchodní tržby českých prodejců v květnu meziročně klesly o 6,9 %, nejvíc obchodům s oděvy a obuví.

Český maloobchod pokračuje v ochlazování

Maloobchodní tržby českých prodejců v reálném vyjádření vykázaly v květnu meziměsíční pokles o 2,3 % a navázaly tak na klesající trend, který trvá již od ledna letošního roku. Ještě hůře pak působí meziroční srovnání, kde je evidován propad o 6,9 %. Ten je ovšem do značné míry zkreslen loňským uvolněním pandemických restrikcí, které způsobilo nezvykle silný nápor zákazníků v obchodech.

V meziročním srovnání došlo k nejstrmějšímu poklesu u tržeb v obchodech s oděvy a obuví (-15,3 %) a s výrobky pro kulturu a rekreaci (-14,8 %). Není ovšem náhodou, že právě tyto segmenty zažily v loňském květnu nejsilnější post-lockdownový nával zákazníků, což vytvořilo vysokou srovnávací základnu. Naopak nejlépe se meziročně dařilo prodejcům ve stáncích a na trzích (+20,9 %).

Meziměsíčně vykázala růst tržeb jen malá část kategorií, konkrétně se jednalo o obchod s motorovými vozidly (+2,3 %), pohonnými hmotami (+1,1 %) a již zmiňovanými oděvy a obuví (+1,1 %). Výrazný pokles oproti dubnu naopak evidovali prodejci s potravinami.

Ve srovnání s předpandemickým obdobím – tedy konkrétně s únorem 2020 – zůstává český maloobchod i nadále v útlumu. Jako celek ztrácí 4,1 %, přičemž nejdále k předkrizovým hodnotám má obchod s motorovými vozidly (-16,1 %), s oděvy a obuví (-15,6 %) a stánky a trhy (-11,8 %). Pandemickým vítězem pak zůstává obchod přes internet nebo zásilkové služby, kde jsou tržby aktuálně o 25,9 % objemnější, než byly před příchodem koronaviru.

Zobrazit celý disclaimer

Vrátíme se do předpandemické doby?

Ačkoliv český maloobchod eviduje v reálném vyjádření již od začátku roku sestupný trend, odražení ode dna zřejmě není na dohled. Kupní síla Čechů zůstává pod tlakem, když růst mezd nestačí pokrýt pádivou inflaci. Ačkoliv tak Češi v letošním květnu u maloobchodníků utratili nominálně o 8,1 % více peněz než před rokem, reálně za tyto prostředky dostali o 6,9 % méně zboží. Spotřebitelská nálada se momentálně nachází extrémně nízko, přičemž naposledy jsme ji takto mizernou zaznamenali v roce 2012. České peněženky pak i v nejbližších měsících zůstanou pod tlakem, když se budou dramaticky zdražující energie čím dál více propisovat do účtů domácností. Ani letos se tak podle nás tuzemský maloobchod na předpandemické objemy reálných prodejů nevrátí, a naopak od něj čekáme za celý rok pokles poblíž 3 %.

Zobrazit celý disclaimer
Tyto webové stránky jsou provozovány společností CYRRUS, a.s., IČ 639 07 020, se sídlem Veveří 3163/111, Žabovřesky, 616 00 Brno (dále jen „společnost“ nebo „CYRRUS“). Společnost prostřednictvím webových stránek kontroluje a dále zpracovává informace uložené v souborech typu cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem mimo jiné i k personalizaci obsahu. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech. Více informací zde.