Pohled brokera: Jak si vedou evropské automobilky v USA?

Pohled brokera: Jak si vedou evropské automobilky v USA?

Evropským automobilkám se nikdy příliš nepodařilo proniknout na americký trh, který mají ve svém držení domácí značky spolu s Toyotou. Výjimku tvoří jen koncern Fiat Chrysler díky akvizici čtverky amerického automobilového trhu, tedy firmy Chrysler. Fiat Chrysler za rok 2015 se na celkovém prodeji nových osobních vozů v USA podílel 13,2 %. Ostatní evropské automobilky se musely spokojit s mnohem nižším podílem, přesto však pro evropské výrobce prémiových značek Mercedes-Benz a BMW představují USA velmi důležitý trh.

Přečíst

Americký automobilový trh je totiž hned po tom čínském druhým největším na světě, a navíc dál roste, a to solidním tempem. Pro výrobce vozů značek BMW a Mercedes-Benz, která spadá pod firmu Daimler, představuje i několik málo procentních bodů amerického trhu zajímavý zdroj jejich tržeb. Konkrétně u BMW jde o téměř pětinu, díky čemuž je pro něj USA významnějším trhem než například domovské Německo. Obdobnou expozici vůči Spojeným státům má i Daimler, který zde prodává každý pátý vůz.

Americkému trhu stále Vládne General Motors

Největšími hráči na automobilovém trhu v USA jsou dlouhodobě General Motors, Toyota a Ford, kterým na paty šlape italsko-americký koncern Fiat Chrysler Automobiles. Na pátém místě vidíme s určitým odstupem japonskou Hondu a dále pak Nissan následovaný sesterskými automobilkami Hyundai-Kia. Až na osmém místě je ryze evropská automobilka Volkswagen s pouhými 3,5 % tržního podílu, což je na firmu s aspirací stát se největším výrobcem osobních vozů na světě hrozivě málo.

Pro automobilku Daimler zámořský automobilový trh výrazně nabyl na důležitosti. Tento výrobce prémiových vozů zde jen v loňském roce prodal přes 635 tisíc nových vozů, což znamenalo 23 % jeho celkového odbytu. Před krizí prodal Daimler v USA jen necelých 350 tisíc vozů, tedy 17 % z celosvětového prodejního objemu. Obdobný trend jde pozorovat také u další prémiové značky – BMW.

Americký trh dlouhodobě roste a bude růst

Trh s novými vozy v USA se již plně zotavil po škodách utrpěných v období finanční krize a nyní se těší nejlepší kondici, jakou jsme měli kdy možnost pozorovat. Velkou zásluhu na příznivém vývoji z posledních let měl zejména růst americké ekonomiky a z toho vyplývající pokles nezaměstnanosti a posílení spotřebitelských výdajů. V uplynulých šesti letech rostly prodeje nových vozů v průměru o 9,1 % ročně, přičemž toto tempo má od roku 2013 tendenci zpomalovat, i tak se jedná o zajímavý nárůst.

Předpokládáme, že v letošním roce dojde k dalšímu překonání prodejního rekordu. Trh by měl posílit o 4,1 % a poprvé v historii by tak mělo dojít k prodeji více než 18 milionů vozů. Tahounem by měl být, stejně jako v uplynulém roce, segment SUV, u něhož očekáváme posílení o 6 %. Trend mírného růstu prodejů vozů v USA by měl pokračovat i v nadcházejících letech, a to zejména kvůli potřebě postupného omlazování tamního vozového parku. Průměrné stáří amerického vozu je už nad 11,5 lety, což je historicky nejvyšší úroveň a je jasné, že vozový park bude třeba v následujících letech obměnit.

Mohlo by vás zajímat

Komentář makléře: Johnson & Johnson navyšuje dividendu již 55 let v řadě
Komentář makléře: Johnson & Johnson navyšuje dividendu již 55 let v řadě
Jedná o jednu z největších společností na světě s tržní kapitalizací přes 343 miliard dolarů a tržbami kolem 80 miliard dolarů ročně, pře...
Názor makléře: Vyplatí se měnové zajištění investic?
Názor makléře: Vyplatí se měnové zajištění investic?
Měnové zajištění umožňuje investorům po sjednanou dobu odstranit vliv kurzu na jejich investice, tedy odstranit kurzové riziko spočívající v&n...
Komentář makléře: Obchodní války – příležitost či hrozba?
Komentář makléře: Obchodní války – příležitost či hrozba?
Již několik měsíců jsme svědky mezinárodních diskuzí o přenastavení dosavadních obchodních dohod. Hlavní impuls dal americký prezident Donald Trump...
Názor makléře: Jak využít blížící se dividendovou sezónu?
Názor makléře: Jak využít blížící se dividendovou sezónu?
Jako každý rok v průběhu dubna startuje dividendová sezóna, tedy období, ve kterém má většina akciových titulů rozhodný den pro výplatu divide...
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.