Pohled brokera: Jak si vedou evropské automobilky v USA?

Pohled brokera: Jak si vedou evropské automobilky v USA?

Evropským automobilkám se nikdy příliš nepodařilo proniknout na americký trh, který mají ve svém držení domácí značky spolu s Toyotou. Výjimku tvoří jen koncern Fiat Chrysler díky akvizici čtverky amerického automobilového trhu, tedy firmy Chrysler. Fiat Chrysler za rok 2015 se na celkovém prodeji nových osobních vozů v USA podílel 13,2 %. Ostatní evropské automobilky se musely spokojit s mnohem nižším podílem, přesto však pro evropské výrobce prémiových značek Mercedes-Benz a BMW představují USA velmi důležitý trh.

Přečíst

Americký automobilový trh je totiž hned po tom čínském druhým největším na světě, a navíc dál roste, a to solidním tempem. Pro výrobce vozů značek BMW a Mercedes-Benz, která spadá pod firmu Daimler, představuje i několik málo procentních bodů amerického trhu zajímavý zdroj jejich tržeb. Konkrétně u BMW jde o téměř pětinu, díky čemuž je pro něj USA významnějším trhem než například domovské Německo. Obdobnou expozici vůči Spojeným státům má i Daimler, který zde prodává každý pátý vůz.

Americkému trhu stále Vládne General Motors

Největšími hráči na automobilovém trhu v USA jsou dlouhodobě General Motors, Toyota a Ford, kterým na paty šlape italsko-americký koncern Fiat Chrysler Automobiles. Na pátém místě vidíme s určitým odstupem japonskou Hondu a dále pak Nissan následovaný sesterskými automobilkami Hyundai-Kia. Až na osmém místě je ryze evropská automobilka Volkswagen s pouhými 3,5 % tržního podílu, což je na firmu s aspirací stát se největším výrobcem osobních vozů na světě hrozivě málo.

Pro automobilku Daimler zámořský automobilový trh výrazně nabyl na důležitosti. Tento výrobce prémiových vozů zde jen v loňském roce prodal přes 635 tisíc nových vozů, což znamenalo 23 % jeho celkového odbytu. Před krizí prodal Daimler v USA jen necelých 350 tisíc vozů, tedy 17 % z celosvětového prodejního objemu. Obdobný trend jde pozorovat také u další prémiové značky – BMW.

Americký trh dlouhodobě roste a bude růst

Trh s novými vozy v USA se již plně zotavil po škodách utrpěných v období finanční krize a nyní se těší nejlepší kondici, jakou jsme měli kdy možnost pozorovat. Velkou zásluhu na příznivém vývoji z posledních let měl zejména růst americké ekonomiky a z toho vyplývající pokles nezaměstnanosti a posílení spotřebitelských výdajů. V uplynulých šesti letech rostly prodeje nových vozů v průměru o 9,1 % ročně, přičemž toto tempo má od roku 2013 tendenci zpomalovat, i tak se jedná o zajímavý nárůst.

Předpokládáme, že v letošním roce dojde k dalšímu překonání prodejního rekordu. Trh by měl posílit o 4,1 % a poprvé v historii by tak mělo dojít k prodeji více než 18 milionů vozů. Tahounem by měl být, stejně jako v uplynulém roce, segment SUV, u něhož očekáváme posílení o 6 %. Trend mírného růstu prodejů vozů v USA by měl pokračovat i v nadcházejících letech, a to zejména kvůli potřebě postupného omlazování tamního vozového parku. Průměrné stáří amerického vozu je už nad 11,5 lety, což je historicky nejvyšší úroveň a je jasné, že vozový park bude třeba v následujících letech obměnit.

Mohlo by vás zajímat

Názor makléře: Co investorům přinese rok 2018?
Názor makléře: Co investorům přinese rok 2018?
Abych mohl zdárně odpovědět na otázku v nadpisu tohoto komentáře, pokusím se vyhodnotit dosavadní průběh obchodování na světových trzích a v&n...
Názor makléře: Virtuální realita jako součást investičního portfolia
Názor makléře: Virtuální realita jako součást investičního portfolia
Pojem virtuální realita (VR) je veřejnosti již delší dobu známý. Tento fenomén se  stává rozšířenější, ale masové využití má teprve před sebou...
Názor makléře: Pitná voda je komoditou budoucnosti
Názor makléře: Pitná voda je komoditou budoucnosti
Máme za sebou prorůstový začátek roku díky daňové reformě v USA, prozatím úspěšné výsledkové sezóně, dobrým makroekonomickým datům a v po...
Názor makléře: 4 výhody pravidelného investování
Názor makléře: 4 výhody pravidelného investování
Všichni se rozhodujeme investovat z různých důvodů. Možná chcete ušetřit na odchod do důchodu, svůj první domov nebo si prostě jen chcete spln...
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.