Přiznejme si, koupit si mobilní telefon, prací prostředek nebo rajčata z pohodlí vlastního gauče je jen obtížně překonáno jiným způsobem nakupování. Zaprvé: ohromný výběr, ve kterém se lze dobře orientovat díky srovnávačům kvality a cen nebo webovým stránkám zaměřeným na rady spotřebitelům. Zadruhé: často nižší ceny než v běžných kamenných prodejnách. Zatřetí: stále levnější, rychlejší a kvalitnější doprava. Začtvrté: bezpečné a pohodlné online placení. Zapáté: stále nižší ceny elektroniky, která umožňuje nákupy online realizovat (tablety, chytré telefony, chytré televize, počítače) a mnoho dalších faktorů, které mají vliv na stále se zvyšující zájem o online nakupování (tzv. e-commerce).
Online už koupíte vše, co vás napadne
Rostoucí objem online nákupů má pozitivní dopad zejména na firmy, které umožňují lidem takový nákup realizovat, tedy na e-shopy a online tržiště. Ty největší na světě jsou dokonce burzovně obchodované: například americký gigant Amazon, jeho čínští konkurenti se silným postavením v celé Asii Alibaba a JD.com, z online tržišť poté například eBay.
Historický a očekáváný vývoj tržeb Amazonu

Zdroj: Bloomberg, CYRRUS, a.s.
Samozřejmě i výrobci elektronických zařízení umožňujících online nákupy mají o zákazníky postaráno. V rámci veřejně obchodovaných společností má investor na výběr skutečně z široké palety titulů: od známých producentů chytrých telefonů a tabletů jako Apple či Samsung až po výrobce pamětí a mikroprocesorů, bez kterých se tato zařízení neobejdou, jako jsou Intel, NVIDIA, Micron či Skyworks Solutions.
Plnohodnotné odvětví s perspektivní budoucností
Nesmíme zapomenout ani na společnosti angažující se v online platebních systémech. Světové burzy nás ani v tomto ohledu nezklamou a umožňují nám podílet se na ziscích světových lídrů: Visu a Mastercard má v povědomí, a hlavně používá, celý svět. PayPal a Square je oblíbený zejména u generace mileniálů, ale ani staří známí Apple, Samsung či Alibaba nezůstávají pozadu a využívají svých bohatých zdrojů k investicím do stále vyspělejších vlastních platebních metod.
Když už máme nakoupeno a zaplaceno, ještě nám musí náš balík někdo dovézt. Do tohoto segmentu můžeme investovat skrze společnosti jako UPS, FedEx nebo Deutsche Post. Ovšem konkurence jim roste i mezi americkými technologickými giganty jako jsou Amazon a Alphabet (konglomerát, jehož součástí je Google), kteří vyvíjí drony a autonomní vozy, které mají potenciál urychlit a zlevnit celý distribuční proces.
Na závěr jedna prosba: nenechte své peníze ležet ladem na běžných účtech v bankách, ale investujte je do něčeho smysluplného. Když ne pro sebe, tak pro Vaše děti nebo vnoučata. Jsou to právě oni, kteří budou využívat služeb výše uvedených společností. Na rozdíl od většiny populace však budou tyto firmy spoluvlastnit a podílet se tak na jejich ziscích prostřednictvím stále vyšších dividend a nárůstu kurzové hodnoty akcií.