Když růst nenaplní očekávání
Negativní vývoj lze z největší míry připsat výraznému zpomalení nárůstu počtu nových předplatitelů. Počet předplatitelů v USA poprvé za několik posledních let poklesl (o 126 tisíc) a počet předplatitelů ve světě narostl jen o 2 825 000, zatímco očekávání byla nastavena skoro na dvojnásobek (kvůli rekordnímu nárůstu předplatitelů během prvního kvartálu). Na grafu níže lze vidět stabilní nárůst počtu předplatitelů, který naposledy zpomalil na začátku roku 2016. V této době však zároveň začal Netflix s razantní expanzí na světové trhy, což mělo za následek tři roky vysokých nárůstů počtu předplatitelů.
Jak je vidět na grafu níže, tahounem výnosů Netflixu je narůstající počet mezinárodních předplatitelů (modře). Červeně jsou označeni předplatitelé v USA.
zdroj: Statista.com, Netflix
Pozitivní pro Netflix je nárůst výnosů od stávajících zákazníků zejména v USA. Netflix nabízí několik různých balíčků za různou cenu, jejichž výši naleznete v tabulce níže:
zdroj: Statista.com, Netflix
Výkyv po zdražení, nakonec ale vyhraje originální obsah
Zdražení na začátku roku (Jan ’19, kdy se zvýšila cena základního předplatného z 8 USD na 9 USD, standardního z 11 USD na 13 USD a prémiového ze 14 USD na 16 USD) se nyní projevuje právě zpomalením růstu amerických předplatitelů v prvním čtvrtletí a poklesem ve druhém čtvrtletí. Americký trh však už je podobnými službami nasycen, tudíž Netflix by neměl šanci na další zvětšování klientské základny v USA (v takových tempech jako v minulých letech) ani kdyby šel s cenami dolů. Jediný způsob, jak tedy zvýšit výnosy z amerického trhu je zdražení, což si management uvědomil už loni, a proto se rozhodl pro navýšení cen. Je vidět, že většina zákazníků je ochotná toto zvýšení akceptovat, jelikož Netflix i nadále přináší zajímavý originální obsah. Průměrná výše měsíčního předplatného ve druhém čtvrtletí tak stoupla na 12,75 USD oproti 11,48 USD v prvním čtvrtletí.
Na mimoamerickém trhu je situace složitější, protože se jedná jak o vyspělé země západní Evropy (kde může být cenová strategie velmi podobná strategii v USA), tak se jedná ale i o státy v Jižní Americe nebo Asii, kde jsou zákazníci na změny cen předplatného citlivější (a je i nižší kupní síla celkově). Na mimoamerickém trhu narostla průměrná cena předplatného na 9,29 USD ve druhém kvartále z 8,9 USD v prvním kvartále.
Celkové výnosy se tak i přes zpomalení nárůstu počtu zákazníků meziročně zvýšily o 26 %.
Netflix chce zneviditelnit konkurenci
Kvůli snaze maximálně využít úspor z rozsahu, které jsou v segmentu online streamování videa obrovské, zatím management Netflixu volí agresivní expanzivní strategii. Snaží se proniknout do povědomí zákazníků po celém světě tak rychle, jak jen to jde. Proto je Netflix u nás mnohem známější než konkurenti jako Hulu, Amazon prime nebo Apple TV. A na trzích v Asii nebo Africe je postavení Netflixu oproti jeho dalším americkým konkurentům ještě dominantnější. Netflix má tedy šanci v dalších letech těžit z podobné dominance jakou měl ve svých nejlepších letech Apple na poli smartphonů. Než Apple dohnali konkurenti z Asie, stal se největší firmou na světě.
Pokles již dříve nastal, Pak následoval prudký růst
Jak jsem psal o pár odstavců výš, v podobné situaci (zpomalení nárůstu počtu uživatelů) se Netflix nacházel na začátku roku 2016. Od třetího kvartálu 2015 (3Q 15), kdy akcie oslabily o 8,29 %, až do druhého kvartálu 2016 (Q2 16), kdy došlo po výsledcích k poklesu o 13,13 %. V polovině roku 2016, tedy po této sérii špatných výsledků, se akcie obchodovaly mezi 90–100 USD. Následně se během tří let vyšplhaly skoro až na čtyřnásobek.
Zda budou příští výsledky opět špatné a průběh tak bude stejný jako před třemi lety, je nemožné predikovat. Právě proto by měl nyní investor, který přemýšlí nad nákupem akcií Netflixu, zvážit možnost rozdělit nákup na dvě části. Jednu provést nyní a s druhou počkat až po zveřejnění dalších výsledků, které budou v polovině října. Netflix je a dlouho ještě bude rizikovou investicí slibující však nadprůměrné zhodnocení investovaných peněz. V dalších letech se bude sice konkurenční boj přiostřovat, ovšem z celosvětového měřítka je zatím trh streamování videa neobsazen, což by umožnilo všem hráčům expanzi a navyšování příjmů. Netflix bude v nejbližších letech stále patřit ke světové špičce a možná se mu i podaří udržet stávající prvenství.