Listopadové nákupní šílenství jménem Black Friday

Listopadové nákupní šílenství jménem Black Friday

Černý pátek představuje nákupní šílenství už nejen v USA, ale i v zemích po celém světě včetně České republiky. Jak si vrchol prodejní sezóny vedl v letošním roce se dozvíte v novém článku.

Číst dále

Black Friday – původně americká jednodenní slevová akce, dnes už celosvětová výprodejová událost, která mnohdy trvá i týden či dokonce celý měsíc. Česká e-commerce tvoří během Black Friday ve srovnání se zbytkem roku asi pětinu všech tržeb. Podíváme-li se k našim sousedům, tak na Slovensku je poptávka po zboží zvýšena zhruba o 600 % a v Rakousku dokonce o celé 3 000 %. Mezi nejvyhledávanější produkty s akční cenou patří především oblečení, obuv a elektronika.

 

Vánoční sezóna je pro obchodníky nejzajímavější sezónou z celého roku, a to hlavně díky zvýšenému apetitu spotřebitelů nakupovat. V USA začíná „vánoční sezóna“ dnem Díkůvzdání, po kterém již tradičně následuje Black Friday a Cyber Monday. To jsou dny, které jsou charakteristické výraznými slevami a v tomto období startuje skutečná nákupní horečka. Pro obchodníky jsou tyto dny charakteristické rekordními tržbami.

 

Cyber Monday, které vyšlo na pondělí 2. 12., se stalo nejúspěšnějším nákupním dnem v historii Spojených států. Spotřebitelé podle dat Adobe Analytics jen za jediný den v obchodech utratili za zboží 9,4 mld. USD (216 mld. CZK). Oproti loňskému roku se v tento den navýšily tržby o 20 %.  Za celý prodloužený víkend odstartovaný dnem Díkůvzdání pak spotřebitelé za své nákupy utratili dohromady 81,5 mld. USD (zhruba 1,9 bilionu CZK). V obchodech tak nechali o 10 mld. USD (14 %) více než v loňském roce. 

 

 

Mezi zákazníky dochází také ke stále větší oblibě on-line nakupování oproti klasickým nákupům v kamenných prodejnách. To totiž ve srovnání s loňským rokem pokleslo o 6 % a jedná se tak o první propad v tržbách kamenných prodejen v období Black Friday. Na 39 % obchodních transakcí bylo v USA provedeno prostřednictvím smartphonů. Důvodem tohoto postupného přechodu k online nakupování je ušetření času, který by zákazníci jinak museli strávit ve frontách v kamenných obchodech. Nejpopulárnějším zbožím během slevových akcí byla elektronika a mobilní telefony, která tvořila třetinu všech tržeb. 

 

Jak už je pravidlem, tak i v letošním roce američtí spotřebitelé navýšili objem nákupů oproti předcházejícímu roku. Jejich apetit po dalších nákupech tak zůstává stále silný. Ten by se měl projevit hlavně v tomto měsíci, tedy v období vánočních svátků, kdy obchody a e-shopy čeká dalších 8 rušných nákupních dní. Ty by měly přinést – stejně jako letošní Black Friday a Cyber Monday – rekordní tržby.

Mohlo by vás zajímat

Vozy budoucnosti? Elektromobily
Vozy budoucnosti? Elektromobily
Zpomalování ekonomiky v Evropě se projevilo i v automobilovém sektoru. Nejen evropský prodej automobilů zaznamenává určitý pozvolný pokles. Jednotl...
Komentář makléře: nadějné vyhlídky 2020
Komentář makléře: nadějné vyhlídky 2020
Evropské i americké indexy za sebou mají velmi úspěšný rok 2019 a i vstup do nového roku se poměrně vydařil. Akcie na obou stranách Atlantiku překo...
Hlavně pozitivně?! Jaké jsou výhledy akciových trhů?
Hlavně pozitivně?! Jaké jsou výhledy akciových trhů?
Dění na akciových trzích v roce 2019 bylo do značné míry ovlivněno výprodeji na konci roku 2018. V loňském roce akciové trhy zvrátily pro...
Komentář makléře: „Show must go on“
Komentář makléře: „Show must go on“
Blíží se konec roku a nastává čas bilancovat letošní rok a pokusit se podívat na ten následující. Na samém začátku jsme byli svědky pokračování pro...
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.