Black Friday – původně americká jednodenní slevová akce, dnes už celosvětová výprodejová událost, která mnohdy trvá i týden či dokonce celý měsíc. Česká e-commerce tvoří během Black Friday ve srovnání se zbytkem roku asi pětinu všech tržeb. Podíváme-li se k našim sousedům, tak na Slovensku je poptávka po zboží zvýšena zhruba o 600 % a v Rakousku dokonce o celé 3 000 %. Mezi nejvyhledávanější produkty s akční cenou patří především oblečení, obuv a elektronika.
Vánoční sezóna je pro obchodníky nejzajímavější sezónou z celého roku, a to hlavně díky zvýšenému apetitu spotřebitelů nakupovat. V USA začíná „vánoční sezóna“ dnem Díkůvzdání, po kterém již tradičně následuje Black Friday a Cyber Monday. To jsou dny, které jsou charakteristické výraznými slevami a v tomto období startuje skutečná nákupní horečka. Pro obchodníky jsou tyto dny charakteristické rekordními tržbami.
Cyber Monday, které vyšlo na pondělí 2. 12., se stalo nejúspěšnějším nákupním dnem v historii Spojených států. Spotřebitelé podle dat Adobe Analytics jen za jediný den v obchodech utratili za zboží 9,4 mld. USD (216 mld. CZK). Oproti loňskému roku se v tento den navýšily tržby o 20 %. Za celý prodloužený víkend odstartovaný dnem Díkůvzdání pak spotřebitelé za své nákupy utratili dohromady 81,5 mld. USD (zhruba 1,9 bilionu CZK). V obchodech tak nechali o 10 mld. USD (14 %) více než v loňském roce.
Mezi zákazníky dochází také ke stále větší oblibě on-line nakupování oproti klasickým nákupům v kamenných prodejnách. To totiž ve srovnání s loňským rokem pokleslo o 6 % a jedná se tak o první propad v tržbách kamenných prodejen v období Black Friday. Na 39 % obchodních transakcí bylo v USA provedeno prostřednictvím smartphonů. Důvodem tohoto postupného přechodu k online nakupování je ušetření času, který by zákazníci jinak museli strávit ve frontách v kamenných obchodech. Nejpopulárnějším zbožím během slevových akcí byla elektronika a mobilní telefony, která tvořila třetinu všech tržeb.
Jak už je pravidlem, tak i v letošním roce američtí spotřebitelé navýšili objem nákupů oproti předcházejícímu roku. Jejich apetit po dalších nákupech tak zůstává stále silný. Ten by se měl projevit hlavně v tomto měsíci, tedy v období vánočních svátků, kdy obchody a e-shopy čeká dalších 8 rušných nákupních dní. Ty by měly přinést – stejně jako letošní Black Friday a Cyber Monday – rekordní tržby.