Současný stav na evropském automobilovém trhu

Zatímco nejsilnější automobilový trh v Evropě – Německo – se dobře vypořádává s aférou Dieselgate a nejspíše do značné míry vstřebá i zvýšenou nervozitu spotřebitelů po výsledcích britského referenda, trh ve Velké Británii tak odolný pravděpodobně nebude. I když je ohledně brexitu stále nezodpovězena většina otázek (což je možná důvodem k ještě vyšší nervozitě spotřebitelů) předpokládáme, že i přes dobré výsledky v první polovině roku evropský automobilový trh letos nedosáhne rekordních čísel z roku 2007.

V následujících letech by měl evropský trh opět růst, avšak automobilový trh ve Velké Británie se bude v příštích letech potýkat s nižším zájmem spotřebitelů. Dle naší analýzy se to v roce 2018 může projevit až 10% poklesem počtu nových prodaných vozů.

Prodeje automobilů v Evropě rostou

Níže uvedený graf vykresluje dění na největších evropských automobilových trzích od roku 1992. Až do roku 2007, kdy prodeje na starém kontinentu dosáhly svých maxim, se vybrané trhy vyvíjely poměrně stabilně, přičemž britské a španělské prodeje dokonce vykazovaly lehce růstový trend. V roce 2013 nové registrace dosáhly svého dna a od té doby již vytrvale posilují, konkrétně do roku 2015 evropský automobilový trh připsal více než 15 %.

Vývoj významných automobilových trhů v Evropě od roku 1992

Podíl jednotlivých automobilek na evropském trhu

Pořadí automobilek dle tržního podílu v Evropě se ve srovnání s předchozími lety příliš nezměnilo. Platí to zejména o prvních příčkách, kde dál dominuje německý koncern Volkswagen ovládající téměř čtvrtinu zdejšího trhu. První místo si dál drží, nicméně několik procentních bodů musel odevzdat své konkurenci, a to kvůli negativním dopadům, které na něj měla kauza Dieselgate.

Ke konci roku 2013 zaujímal VW 25,1% tržní podíl v regionu EU28+EFTA, v závěru roku 2015 to však bylo již 24,8 % a dle aktuálních dat za prvních pět měsíců tohoto roku pouze 23,9 %. Prodeje skupiny přitom dál rostou, nicméně jde o růst pod výkonností celého trhu, a proto tedy vidíme pokles tržního podílu. Zákazníci od Volkswagenu se přitom nejčastěji uchylovali ke konkurenčním značkám FCA, Daimler či Toyota, které tak v Evropě zaznamenaly během posledních měsíců růst svého postavení.

Tržní podíly automobilek na evropském trhu

tempo růstu automobilového trhu bude nižší

Během uplynulého roku vzrostl počet nových registrací osobních vozů na evropském trhu o 9 % na celkových 14,2 milionů, tedy na nejvyšší úroveň od roku 2009. Šlo o nejvýraznější růst trhu, jaký Evropa zažila od roku 1991. Za zvýšeným zájmem Evropanů o nové vozy stálo zlepšené makroekonomické prostředí, zejména pak jde o kondici zdejšího pracovního trhu. Pomáhají však také příznivé podmínky financování spolu se zvýšeným zájmem řidičů o segment SUV.

Je však evidentní, že se tato dynamika nemůže udržet delší dobu. V letošním roce očekáváme, že dojde k ochlazení růstu evropského automobilového trhu z loňských +9 % na odhadovaných +5 %. Navzdory nižšímu růstu se však automobilový trh v Evropě udrží v kladných číslech i v příštích letech.

 

Zobrazit celý disclaimer