KTERÝM STUDIÍM SE DAŘÍ NEJLÉPE?
Z pohledu tržeb z amerických kin se jasným vítězem (stejně jako vloni) stala společnost Buena Vista, která je distributorem Walt Disney Pictures. V Severní Americe dosáhla tržeb ve výši 2,41 mld. USD, čímž si sice pohoršila oproti loňským (kulatým) 3 miliardám USD, ale i tak suverénně nechala za sebou druhé Warner Bros s 2,03 mld. USD. Zajímavé je, že zatímco Disney sází spíše mega-filmy a za rok vyprodukují nových 8 snímků (a v distribuci současně běží celkem 12 jejich filmů), Warneři jdou cestou kvantity s roční produkcí 20 nových filmů (souběžně 33). Nutno podotknout, že se bavíme o „kino filmech“, které mají oficiální nasazení v kinech a které tak drží více než stoletou tradici.
Trochu paradoxní je, že se na 10. místo dostala s tržbami přes 124 mil. USD společnost Weinstein Company a to i přes skandál jejího šéfa Harveyho Weinsteina, který de facto odstartoval aféru MeeToo. Weinstein byl v Hollywoodu znám prosazováním nezávislých a artovějších filmů a do Top Ten se dostane jen jednou za pár let.
O aféře MeeToo by mohla vyprávět své i produkční společnost STXinternational, která kvůli Kevinu Spaceymu přetočila všechny jeho scény nového filmu „Všechny prachy světa“. Většina z diváků si zřejmě vybaví názvy studií jako Fox, Universal, Paramount, ale STX není příliš známá – přitom vznikla v roce 2014 a už několik let obsazuje 8. až 9. místo v tržbách ve výši přes 200 mil. USD v Severoamerických kinech.
TVORBA FILMŮ JE MILIARDOVÝ BYZNYS
Ale zpět k vítězům. Walt Disney jel letos na jisto. Jeho největšímu triumfu – 8. dílu Star Wars: Poslední z Jediů, stačilo pouze 16 dní na to, aby se stal kasově nejúspěšnějším filmem roku v Severní Americe s tržbami 517 mil. USD. Na druhém místě skočil pohádkový film Kráska a zvíře (504 mil. USD), který ovšem těsně vyhrál, co by nejvýdělečnější film v celosvětové distribuci. K jeho celosvětovým tržbám 1,26 mld. USD bylo zapotřebí přes 6 měsíců, zatímco nové Star Wars (celosvětově 1,205 mld. USD) startovaly teprve 15. prosince. I proto se z pohledu mezinárodních tržeb dostal na druhé místo (mezi Krásku a rytíře Jedi) ještě film Rychle a zběsile 8, když k jeho celosvětovým tržbám 1,235 mld. USD přidala neamerická distribuce přes miliardu dolarů. Z tohoto pohledu mohou působit jako zklamání tržby nového filmu Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta. Jejich 794 mil. dolarů z celého světa vypadá jako výborný výsledek, ale při uvádění tržeb je potřeba připomenout, že filmovým studiím náleží zhruba polovina tržeb a o zbytek se podělí distribuce a provozovatelé kin. Noví Piráti z Karibiku totiž stáli Walt Disney 320 mil. USD. Z efektivity návratnosti kapitálu tak Pirátům ujela loď a smát se tak jistě může vraždící klaun z horroru „To“. Studio New Line Cinema (spadající pod Warnery) tento horror stál jen 35 mil. USD, přitom celosvětově utržil přes 698 mil. dolarů.
Kdo by ale čekal, že výborné tržby filmového průmyslu se pozitivně odrazí na vývoji akcií těchto společností, byl by zřejmě zklamán. Např. akcie společnosti Walt Disney ještě před uvedením nových Star Wars: Síla se probouzí pohybovala v listopadu 2015 na cenách 120 USD a nyní se akcie - po nesporných úspěších dvou nových dílů – pohybuje okolo 109 USD a to při dividendovém výnosu jen 1,5 % a cílovým cenám v průměru okolo 120 USD. Na vývoji akcií Disney se však pochopitelně projevuje 60 miliardová akvizice slavného studia Fox.

STREAMOVACÍ SLUŽBY ROSTOU NA POPULARITĚ
Obrovská filmová knihovna Disneyho není určitě k zahození, ale vývoj jejich akcií ovlivňují především výsledky celých konglomerátů. Vedle např. zábavních parků, ve kterých má Disney velmi silnou pozici, jsou to i nové divize na prodej zejména digitální, streamové zábavy. Telekomunikační firma č. 1 v USA – společnost AT&T - čeká na povolení k převzetí mediální skupiny TimeWarner (spadá pod ně i HBO). Druhá největší TV kabelová síť Comcast vlastní už nějaký ten pátek studio Universal. Trend z posledních let se soustřeďuje na získání co největšího podílu na placených mediálních službách. Průkopníka Netflix chtějí následovat i další a sází přitom stále více na originální tvorbu. Není to jen o Domu z karet (Netflix) nebo Hře o trůny (HBO – Warneři), ale např. Amazon neváhal před pár týdny utratit 4 miliardy korun za práva na zfilmování seriálu Pán prstenů. Placená TV produkce se tak čím dál více podobá svými rozpočty a výpravou klasickým filmům v kinech, a to i kvalitou (např. velmi oceňovaný seriál Mindhunter z Netflixu, který představil uznávaný režisér David Fincher).

A to nejzajímavější na konec. Díky daňovým úlevám a zvýhodněným podmínkám repatriace zahraničních zisků, schválených prezidentem Trumpem, se začínají objevovat spekulace, že Apple brzy vyrazí na „filmové nákupy“. Některé analytické společnosti uvádějí 40% pravděpodobnost, že firma vyrábějící iPhony koupí rovnou celý Netflix, který by Apple stál zhruba 10 % držené hotovosti a vyloučit se údajně nedá ani koupě celé společnosti Walt Disney, která by Apple přišla na zhruba třetinu hotovosti.