Evropské automobilky

Evropské automobilky

Významné automobilové trhy zažily v uplynulých letech poměrně razantní oživení poptávky. V USA a Evropě souvisel zvýšený zájem spotřebitelů o nové vozy s tím, že konečně docházelo k rozpouštění odložené poptávky, která vznikla v turbulentních pokrizových letech. Čínský automobilový trh je dále příznivě ovlivňován pokračujícím megatrendem urbanizace, který je doprovázen růstem disponibilních příjmů tamní střední třídy.

Čtěte více

OČEKÁVANÝ VÝVOJ POPTÁVKY NA HLAVNÍCH AUTOMOBILOVÝCH TRZÍCH

Dle našich odhadů by v letošním roce mělo dojít k růstu prodejů na všech zkoumaných trzích, tedy v Evropě, USA i v Číně. Bude tak prodloužen nyní již tříletý trend, kdy se objem prodaných osobních vozů zvýšil na všech hlavních trzích.očekávaný růst prodejů automobilů

V Evropě bychom měli být svědky zpomalení růstu zdejší poptávky oproti vývoji během roku 2015. I přes to, že dosavadní průběh za prvních pět měsíců letošního roku se svou dynamikou loňskému roku velmi podobal, očekáváme, že zbylé měsíce roku letošního budou ve znamení razantního ochlazení poptávky. Velkou „zásluhu“ na tom bude mít zejména britské rozhodnutí opustit Evropskou unii. Celkově by tak měl evropský trh s novými vozy posílit o 5 % na 14,9 mil., což by znamenalo nejvyšší úroveň od roku 2007. K dosažení historických maxim právě z tohoto předkrizového roku mu však bude stále přes 7 % chybět.

Trh s novými vozy v USA dokázal vymazat ztráty způsobené finanční krizí o poznání rychleji než trh evropský. Jak jsme již popsali výše, příčinou této divergence, byly jak faktory ekonomické tak i politické. Předpokládáme, že i v nejbližších letech zde uvidíme další navyšování poptávky po nových vozech, která však bude do značné míry hnána spíše potřebou obnovit již značně zastaralý vozový park. Katalyzátorem růstu prodejů bude také pokračující příklon zákazníků k využívání leasingu, což má pro automobilky hned dvojí pozitivní efekt. Na straně jedné tak mohou snáze prodávat dražší vozy a na straně druhé se tímto způsobem zvyšuje i loajalita zákazníků. Vzhledem k tomu, že Fed pravděpodobně znovu odloží plánované navýšení hlavních úrokových sazeb, zůstanou leasingové produkty dál poměrně dostupné.

Automobilový trh v Číně je s přehledem nejvíce atraktivní destinací pro všechny automobilky, které hledají další zdroj pro svůj růst. I přes to, že tamní ekonomika prochází řízenou transformací, která si vyžaduje zpomalení hospodářského růstu, stále jde o region, kterému jeho dynamiku mohou závidět všechny rozvinuté země. V letošním roce by měl čínský HDP vzrůst o 6,5 % oproti loňským 6,9 %. Stále tedy jde o výrazné posilování tamní ekonomiky, i když nižším tempem. Tento vývoj by měl být dostatečný k pokračujícímu růstu tamního automobilového trhu, který by měl v nadcházejících letech přidávat 7 % až 8 % ročně. Velkou zásluhu by na tom měly mít i vládní subvence, které už nyní citelně podporují prodeje menších vozů.

Trh se z krize již vzpamatoval, akcie automobilek však čelily prodejnímu tlaku.

vývoj cen akcií evropských automobilek

Získejte kompletní analýzu o stavu evropských automobilek

Vyplňte svůj e-mail a obdržíte zdarma kompletní analýzu v PDF
E-mail byl odeslán. Do několika minut obdržíte kompletní analýzu e-mailem.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.