Automobilový sektor je silně ovlivňován stavem a vývojem celkové ekonomiky, kde korelace změny HDP a změny
prodejnosti je velmi vysoká (76% v USA, 1964 - 2009). Globální krize se podepsala na poklesu prodejů během let
2008 a 2009 celkově o více než 9% v Evropě a 35% v USA. V Číně, která se minulý rok vyhoupla na druhé
místo na světě v prodejnosti automobilů, je situace odlišná a prodeje tam rostou dvouciferným tempem.
Každý z výrobců, kterých se týká tato analýza, se s krizí vyrovnal jinak. Čistý zisk v kladných
číslech si dokázali udržet pouze BMW a VW. Volkswagen také jako jediný v průběhu krize meziročně navyšoval
celkové prodeje díky vysokému podílu prodejů v Číně. Automobilky Psa a Renault těží z prodlouženého
programu šrotovného ve Francii, Renaultu navíc pomáhá zaměření na malá a levná auta, jejichž prodejnost se
v době krize zvýšila. Fiat zpočátku trpěl opožděným zavedením šrotovného v Itálii, nicméně očekáváme, že
jeho zaměření na malá auta a silné postavení v Jižní Americe mu umožní zmírnit ztráty ze slábnoucího evropského
trhu. Daimler v průběhu krize na prodejích velmi ztratil, a to jak v Evropě, tak v USA.
Na evropském trhu očekáváme v roce 2010 pokles prodejů automobilů o 9,1%, v USA po hlubších propadech dřívější
oživení o 16,7%. V Číně vidíme v roce 2010 nárůst prodejů o 32%. Tržby automobilek pak budou v dalším
období ovlivněny (mimo jiné) tlakem na ceny ve vyspělých zemích a stále ještě nízkými cenami v rozvojových
zemích (Čína, Jižní Amerika). V prodejích oproti roku 2007 si podle nás nejvíce polepší VW a Fiat.
V tržbách potom VW a BMW, stagnaci nebo pokles tržeb očekáváme u francouzských výrobců PSA a Renault.
Výsledné ocenění vychází ze srovnávací analýzy poměrových ukazatelů EV/EBITDA a P/E jednotlivých společností a
započtení diskontu, resp. prémie v odpovídající výši. Doporučení „Koupit" dáváme akciím BMW a VW, „Akumulovat"
akciím PSA, „Držet" pro akcie Fiatu a „Prodat" doporučujeme akcie společností Daimler a Renault.
Celá analýza ke stažení zde. (405,32 KB)