GENERAL MOTORS:
NÁVRAT AMERICKÉ LEGENDY NA BURZU
General Motors je jedním z největších výrobců automobilů na
světě se sídlem v americkém Detroitu. V současnosti zaměstnává 205 tis. lidí a působí ve 157
zemích světa. Pod křídla GM spadají značky Buick, Cadillac, Chevrolet, FAW (Čína), GMC, Vauxhall, OPEL, Daewoo a
další. Historie společnosti se datuje k roku 1908. Po dlouhá desetiletí byly jeho hlavním trhem USA, kde také
dominoval. V posledních letech se jeho záměr postupně přesouvá do zemí BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína),
v nichž se velmi úspěšně prosazuje jako jedna z nejsilnějších automobilek s tržním podílem až 18%.
Bankrot 2009 a úspěšná restrukturalizace: V červnu roku
2009 ohlásila tato největší americká automobilka bankrot. Vláda na její záchranu investovala 50 mld. USD. Po
restrukturalizaci se firma dostala v prvním čtvrtletí tohoto roku do zisku a ve druhém čtvrtletí výsledky ještě
vylepšila.
Firma je nyní ve většinovém vlastnictví vlády, která výměnou za finanční podporu obdržela 61% akcií, původně
obchodovaných na trhu. Vláda teď v IPO prodá část akcií a získá zpět
část peněz, které do GM vložila. Její záměr je prodat až 263,5 mil. ks akcií a podíl tak může klesnout až na
43%. To pomůže firmě na reputaci. General Motors navíc
z prodeje preferenčních akcií série B (až 3mld. USD) získají peníze i pro splacení dluhů a naplnění
zaměstnaneckého penzijního fondu.
Zájem velkých fondů o IPO: Na základě
dřívějších jednání GM s potenciálními investory se dá předpokládat zájem fondů jako např. Qatar, který drží více
než 5mld. USD podíl ve VW, Mubadala, který má podíl ve Ferrari, Aabar Investments PJSC, který je největším akcionářem
Daimleru s podílem přes 9% nebo SAIC Motors – který je JV partnerem GM v Číně.
Hospodaření bude ziskové i za 3Q: Předběžné výsledky potvrzují
růstový trend s předpokládaným ziskem 2mld. USD a tržbami 34mld. USD za 3. kvartál. GM velmi dobře zvládá
situaci na trzích v USA i v Evropě. Evropská ztráta se viditelně snižuje a šéf evropské značky OPEL
předeslal do druhého pololetí zvýšení podílu na všech hlavních trzích a navýšení exportů.
Předpoklad růstu produkce: Vlastní plán
společnosti, který v jednáních s vládou zmínila, je navýšení produkce v USA ze současných 1,8 mil.
automobilů až na 2,3 mil. v roce 2014. To je navýšení o
27%. Dá se proto očekávat i navýšení tržeb jako pokračování růstu z prvních třech kvartálů.
Vysoká účast na emerging markets: Pro
další směr automobilového průmyslu ve světě jsou rozhodující trhy v Jižní Americe a Asii. Růst prodejů na těchto
trzích se odhaduje v desítkách procent. Podíl GM na rozvojových a rychle rostoucích trzích je jeden
z nejvyšších a společnost zde má velice silné postavení na trhu, a to jak v Jižní Americe (Brazílie 18,4%),
tak v Číně (13,1%). Kombinovaně za země BRIC je pak tento podíl
nejvyšší, a to 13%, následovaný 11% u VW a 4% u Toyoty.
Investice nevychladly: Od
bankrotu v červenci 2010 investovalo GM téměř 3 mld. USD do 20 výrobních provozů v USA. GM také vyvíjí svůj
vlastní elektromobil s názvem Volt a uvede jej na trh už
v roce 2011, čímž vytvoří silnou a rychlou konkurenci ostatním výrobcům.
Rating General Motors je
srovnatelný s aktuálním ratingem druhé ze tří největších amerických automobilek – Fordu. GM svou
restrukturalizací značně snížilo náklady a stále disponuje atraktivním produktovým portfoliem. Jeho vysoký podíl na
rozvojových trzích je také důležitým faktorem.
Celý infomateriál k IPO General Motors ke stažení zde. (124,11 KB)