Výsledky společnosti Apple za poslední reportované čtvrtletí předčily všechna očekávání a nastolily nové rekordní úrovně nejen na poli prodejů, ale i hospodářských výsledků. Společnost Apple tak svými výsledky za 4Q opět dokázala vzdorovat všem pochybám ohledně levnější konkurence a potvrdila své dominantní postavení na technologickém trhu.
Celkově tak hodnotíme výsledky jako velice pozitivní a to téměř ve všech sférách hospodaření. Velice dobrý dojem dělá Apple i při pronikání na nové trhy – v Číně vůbec poprvé prodal více iPhonů než v USA.
Nejpříjemnější překvapení je rekordní čistý zisk, který přesáhl hodnotu 18 miliard USD. Ten se oproti stejnému kvartálu minulého fiskálního roku zvýšil o téměř 38 %. Touto hodnotou tak společnost Apple překonala historicky nejvyšší rekord kvartálního zisku dosažený v korporátní sféře, který byl dosud držen ruským ropným gigantem Gazprom (16,2 mld. USD v 2011).
Největší pozornost si v tomto kvartále jednoznačně zaslouží rekordní prodeje hlavní vlajkové lodi společnosti Apple – smartphonů iPhone. Těch se prodalo na více než 74 mil. kusů (30 000 za hodinu), což z těchto telefonů dělá nejvíce prodávané technologické zařízení všech dob. Samotný iPhone nejenže pokořil prodeje ostatních telefonů, ale i celá tržní odvětví - ať už se jedná o trh s televizemi nebo tablety. Za takto vysoké prodeje může zejména smlouva z 1Q s největším čínským mobilním operátorem China mobile. V Číně tak vzrostly tržby o 70 %.
Produkt iPhone ovšem není jediným výrobkem, který trhal rekordy. Podobný úspěch zaznamenal i internetový obchod iTunes nebo laptopy Mac, které s 5,5 mil. prodanými kusy dosáhly historicky nejvyšších úrovní.
Jediným mírným zklamáním byl produkt iPad, kterému se tento kvartál příliš nedařilo, a jehož prodeje meziročně poklesly o 18 %. I přesto se ve srovnání se zbytkem odvětví nedá říci, že by byl iPad neúspěšný – stále se jedná o produkt s vysokou marží a dobrými prodeji – příjmy z jeho prodejů činí 12 % z celkových tržeb Applu.
Všechny tyto faktory tak vyšvihly tržby na dosud nevídané úrovně. Ty se dostaly na 74,6 miliard USD, k čemuž dopomohly nejen vysoké prodeje, ale také vyšší zisková marže. Ta dosáhla téměř 40 % (+2 % y/y), což definitivně utnulo veškeré spekulace o tom, že levná konkurence zejména z Číny omezí dominanci Applu na technologickém trhu. Pro Apple se totiž Čína nově stala nejatraktivnějším trhem a to zejména díky zvyšující se kupní síle střední třídy obyvatel. I proto můžeme očekávat, že mnoho skeptických analytiků bude donuceno po tomto kvartále přehodnotit svá investiční doporučení, které už tak má Apple velice příznivé.
Celá flash analýza výsledků ke stažení zde